724 411 489
Zákaznická podpora: Po–Ne 8:00–20:00

Zdravě osvětlený blog

Světlo, zdraví a nálada

Kategorie: Zdravé a praktické rady

Datum zveřejnění: 21.2.2023

Doba čtení

Jistě jste si všimli, že čas strávený v přítmí vám na elánu zrovna nepřidá. Za pošmourných zimních dnů jste tak nějak bez energie a také vaše nálada nestojí právě za moc. Když ale vysvitne sluníčko, svět je rázem krásnější, na tváři se vám objeví spokojený úsměv a dostanete chuť pustit se do nějaké práce. To je jen malá ukázka toho, že světlo na nás má obrovský vliv. Následující řádky se pokusí objasnit, jak to vlastně celé funguje.

V článku se dočtete:

  • o vlivu světla na zdraví a psychiku
  • jak svítit špatně
  • jak svítit správně

Světlo a hormony

Ať už se v lidském těle děje cokoli, zpravidla za tím stojí nějaký hormon. Tělo si je vytváří samo, když dostane ten správný podnět. Není bez zajímavosti, že takovým podnětem může být i prosté světlo. Ačkoli ho možná považujeme za samozřejmost, je zásadní pro tvorbu jednoho “nočního” a dvou “denních” hormonů, které jsou velmi důležité pro zdraví a psychickou pohodu.

Serotonin z nás dělá optimisty a zodpovídá za pozitivní emoce a dobrou náladu. 

Kortizol nás udržuje bdělé a aktivní, připraví nás na náročné fyzické i psychické výkony a pomůže nám zvládat stres.

Melatonin, tzv. “hormon tmy”, je naprosto zásadní pro zdravý a kvalitní spánek se vším, co k tomu patří.

Pro tvorbu “denních” hormonů potřebuje naše tělo jasné denní světlo, pro tvorbu melatoninu naopak takovou tmu, abychom si, pokud možno, neviděli ani špičku nosu. Den strávený na slunečním světle zajistí dostatečně vysoké hladiny serotoninu a kortizolu, které povedou k dobré náladě, pocitu energie a zvýšení produktivity. V budovách, kde je přísun denního světla omezený, určitě pomůže správné plnospektrální osvětlení.

Zdraví, světlo a tma

Právě jsme se dozvěděli, že zdravé denní světlo nám dodá dostatek energie díky “denním hormonům”. Co tedy ale vlastně dělá ten noční? Je toho dost. Jeho dostatečné množství posiluje naši imunitu, působí jako prevence vzniku diabetu, nádorových onemocnění a depresí, zajišťuje odbourávání cukrů a tuků, udržuje krevní tlak v normě, pomáhá ukládat informace z krátkodobé paměti do té dlouhodobé… Je to zkrátka všestranný borec, který se ale tak trochu bojí světla, takže tohle všechno pro nás udělá pouze pod jednou podmínkou: musíme kvalitně a zdravě spát!

Zdravý spánek a světlo

Po tisíciletí žil náš druh v dokonalém souladu s přírodou. Lidé chodívali spát s mamuty, později se slepicemi, případně jim lišky dávaly dobrou noc. Když byla tma, tak zkrátka spali, když bylo světlo, snažili se přežít. Přechod ze tmy do světla a naopak zvládali za pomoci prostého ohně. Vynález pana Edisona tento přirozený běh věcí poněkud vykolejil, ale ještě to nebylo tak zlé. Klasická wolframová žárovka totiž svítí relativně málo, její světlo obsahuje velký podíl červené složky a připomíná tak světlo ohně, které lidem až do té doby stačilo. Zářivky, výbojky a LEDky způsobily teprve pořádný poprask v našich cirkadiánních rytmech. Jejich světlo totiž obsahuje velký podíl modré složky a našemu mozku tak připomíná světlo denní. Stejně jako se za bílého dne nikdy dokonale nevyspíme, ani náš noční spánek nebude stát za moc, když si budeme ještě těsně před spaním posílat namodralé světlo displejů přímo… do obličeje.

Snažme se tedy nastavit své světelné podmínky tak, aby co nejvíce připomínaly ty přirozené, které máme zakódovány hluboko v genech. Tedy během dne co nejvíce jasného bílého světla, navečer teplé, tlumené, žluté světlo připomínající oheň a v noci pokud možno úplnou tmu.

Nejlepší světlo pro oči

Hluboká tma v noci a jasné bílé světlo přes den ale samo o sobě nestačí. Možná také trávíte osm hodin denně pod umělým osvětlením, které sice svítí jako blázen, ale vy si nijak zvlášť svěží nepřipadáte. Pálí vás zarudlé oči, které by se nejraději zavřely alespoň na krátký šlofík, a možná vás tu a tam i bolí hlava? To je nejspíš způsobeno tím, že nepříliš kvalitní svítidla (kterých je bohužel stále dost) v jednom kuse blikají. Blikají tak rychle, že my sami si to ani neuvědomíme, ale náš mozek to vnímá a oči to namáhá. Nestačí tedy jen svítit na plné pecky, je třeba také svítit kvalitně.

Světlo a zdraví v kostce

Z výše uvedeného vyplývá, že špatné světelné podmínky mohou způsobit nemálo zdravotních obtíží převážně chronického charakteru. Je tedy nasnadě, že nemálo takových obtíží může zdravé a kvalitní osvětlení naopak zmírnit nebo zcela odbourat. Nebude to sice hned, jako když si vezmete prášek na bolení hlavy, chvilku to potrvá, ale dlouho to vydrží. Rozhodně můžete očekávat zlepšení v následujících oblastech:

  • kvalitní spánek a převod informací z krátkodobé do dlouhodobé paměti
  • lepší motorika a celková energie
  • snížená pravděpodobnost chronických onemocnění
  • silnější imunita
  • odstranění poruch spánku vzniklých prací na směny
  • pevný cirkadiánní rytmus
  • prevence šedého zákalu
  • antidepresivní účinky

Zdravé světlo u vás doma

Optimální světelné podmínky, které naše zdraví nepodlomí, ale naopak posílí, lze zajistit hned několika způsoby. Můžete se například přestěhovat někam, kde se za celý rok slunce schová za mraky jen při velmi krátkém období dešťů, a najít si tam nějakou práci na čerstvém vzduchu… Večery můžete trávit při petrolejce jako naše prababičky… Nebo, pokud by vám to připadalo zbytečně složité a nepohodlné, můžete prostě navštívit náš e-shop a všechno potřebné pořídit tam. Budeme se na vás těšit.

Autor tohoto článku:

Jana Malá

poradce na designová osvětlení, grafik, fotograf a sockař

Janča je umělecká duše. Od mala kreslí a maluje, píše a zajímá se o estetično. Pracovala několik let jako Visual merchandiser pro nábytkářskou společnost, nyní se věnuje designovému osvětlení, našemu blogu a sociálním sítím. Jestli si nejste jistí ve výběru svítidla, nebo chcete poradit celkově s designem vaši domácnosti, napište Janči!

Pokud sdílíte naše nadšení pro zdravé osvětlení,
sjednejte si s námi úvodní schůzku zdarma.

Sejít se